Bermudy uziemiły rosyjskie samoloty. Tego rosyjscy przewoźnicy się nie spodziewali
Chcąc ominąć międzynarodowe sankcje, niektórzy przewoźnicy rosyjscy zarejestrowali się na Bermudach. W dokumentach wszystko się zgadzało, bo konfiskacie i zakazom lotów podlegają tylko maszyny zarejestrowane w Rosji oraz należące do rosyjskich przedsiębiorstw. Zresztą już wcześniej wiele rosyjskich – i nie tylko – maszyn rejestrowano na tej małej wyspie w północno-zachodniej części Oceanu Atlantyckiego, gdyż Bermudy są atrakcyjne ze względów podatkowych.
Rosyjskie samoloty zarejestrowane na Bermudach zostały uziemione
Rosyjskie samoloty z rejestracją zaczynającą się na VP- lub VQ-, a nie RA- (to międzynarodowa klasyfikacja rosyjskich maszyn), latałyby sobie po europejskim niebie i za nic miały sankcje, gdyby kilkanaście godzin temu bermudzki regulator rynku lotniczego (Bermuda Civil Aviation Authority – BCAA) nie poinformował, że nie będzie dłużej certyfikować samolotów zarejestrowanych w Bermuda Civil Aircraft Registry, ponieważ nie ma jakiejkolwiek gwarancji, że maszyny są odpowiednio serwisowane, a więc że są zdolne do wykonywania operacji lotniczych.
W komunikacie prasowym z 12 marca Urząd pisze: „Międzynarodowe sankcje nałożone na sektor lotniczy miały znaczący wpływ na zdolność utrzymania nadzoru nad bezpieczeństwem rosyjskich statków powietrznych znajdujących się w Bermudzkim Rejestrze Statków Powietrznych. System zdatności do lotu został ograniczony do tego stopnia, że Urząd Lotnictwa Cywilnego Bermudów nie jest w stanie z całą pewnością zatwierdzić tych samolotów jako zdatnych do lotu.
W konsekwencji o godzinie 23:59 UTC w dniu 12 marca 2022 r. Urząd tymczasowo zawiesiło wszystkie Certyfikaty Zdatności do Lotu tych statków powietrznych eksploatowanych na podstawie umowy między Bermudami a Federacją Rosyjską. W przypadku każdego samolotu znajdującego się w powietrzu o 23:59 UTC 12 marca 2022 r. tymczasowe zawieszenie obowiązuje natychmiast po wylądowaniu”.
Rosyjskie lotnictwo jest praktycznie uziemione
Rosyjski ruch pasażerski za chwilę przestanie istnieć. Najwięksi producenci samolotów pasażerskich na świecie: Boeing, Airbus i Embraer, ogłosili wstrzymanie dostaw gotowych samolotów i części do nich. UE, Kanada, USA, Wielka Brytania i Szwajcaria zamknęły swoje niebo dla rosyjskich samolotów. Firmy leasingowe zażądały zwrotu wypożyczonych maszyn, nawet Chińczycy nie chcą przekazywać części zamiennych. W ostatnich dniach Rosjanie mogli wydostać się z kraju lub wrócić do niego na pokładach linii AirSerbia. Władze Serbii nie potępiły Rosji za atak na Ukrainę, a prezydent Aleksandar Vucic zobowiązał się do zachowania neutralności i utrzymywania więzi z Moskwą pomimo nacisków UE, by jego kraj przyłączył się do sankcji. Jego postawa spotkała się z dużą krytyką i dość niespodziewanie w sobotę Vucic ogłosił, że Air Serbia ograniczy jednak liczbę lotów do Rosji.